Soutěž Produkt roku pořádá společnost Heureka Shopping s.r.o., která je rovněž provozovatelem webových stránek, které představují oblíbený a velice často využívaný cenový srovnávač.
Soutěž se vyhlašuje za účelem zjištění nejoblíbenějších produktů za předchozí kalendářní rok v závislosti na zájmu zákazníků o zboží, počtu nákupů na internetu i hodnocení uživatelů.
Zatímco za rok 2011, což byl první rok, za který byly vyhlašovány nejoblíbenější výrobky, se jednalo o produkty ve 28 kategoriích, u výrobků za rok 2018 se jednalo již o 300 kategorií. To znamená, že vpodstatě u jakéhokoliv typu výrobku, který zákazník potřebuje, může využít výsledky soutěže k tomu, aby zjistil, které produkty v jeho kategorii patřily k těm nejlepším, resp. nejvyhledávanějším za vybrané období.
Kategorie jsou rozděleny na hlavní a vedlejší, přičemž v každé z 30 hlavních kategorií jsou vyhlašovány vždy 3 nejoblíbenější výrobky a ve 270 vedlejších kategoriích vždy v každé kategorii 1 výrobek s největší oblibou. Mezi hlavní kategorie patří např. čtečky elektronických knih, GPS navigace, chytré hodinky a náramky, lednice, mobilní telefony, notebooky, pneumatiky. Z pestré škály vedlejších kategorií lze uvést např. nosiče kol v podkategorii auto-moto, osobní váhy a parní hrnce v podkategorii bílé zboží; k podkategoriím patří ale např. jídlo a nápoje, kde se vyhodnocovaly čaje, káva a lihoviny. Vzhledem ke stále narůstající oblibě různých sportovních aktivit je nedílnou součástí hodnocených výrobků také oblast sportu, kde lze zjistit např. vítězné lyže, běžecké pásy, elektrokola, proteinové tyčinky a další.
Společnost Heureka Shopping s.r.o. nepořádá pouze soutěž Produkt roku, ale vyhlašuje rovněž soutěž Shop roku, kde mezi sebou soupeří e-shopy a udělují se tři ceny, Cena popularity, Cena kvality a Cena Heureky. Také výsledky této soutěže mohou být pro zákazníky velice návodné pro jejich orientaci při nakupování na Internetu.